Velká vášeň pro malá auta

04.01.2015 17:50

Když jsem jedno školní dopoledne zpovídala mého spolužáka, nikdy jsem
netušila, že svět elektrických modelů autíček má tolik možností. Většina z nás
si myslí, že tomuto koníčku se věnují buď lidé, kteří jsou tišší, nebo kluci,
kteří nemají nadání pro sport. Řekla bych ale, že je to omyl. Filip je totiž
fešák, a sporty mu určitě jdou, ale proč se teda věnuje autíčkům? Ráda vám ho
představím... 

Jmenuje se Filip Vítů, studuje čtvrtý ročník ekonomického lycea na naší
škole a je to velice chytrý kluk. Této zálibě se věnuje již od svých jedenácti
let. Byla to vlastně náhoda. Prostě se jednoho dne potkal s člověkem, který se
tomuto zájmu věnoval, a Fildovi se to zalíbilo. První závod jel v roce 2006 s
autíčkem, které je snad snem každého kluka, ano bylo to Subaru Impreza. Bylo to
auto, které si sám poskládal z dílů. 

V závodech se však neumisťoval na čelných místech hned od začátku a patřil
mezi kluky spíše nenápadné. Když chodil na základní školu, měl dostatek času na
to, aby se zdokonaloval a trénoval. Postupně se mu více a více dařilo. Později
už poháry a medaile neměl kam dávat. Ale čím starší je, tím méně času má. Nejen
že hraje v kapele, ale taky mnoho času mu zabírá škola. Dříve své autíčko viděl
každý den. A teď? 

"Vidím ho pouze na závodech, veškerý trénink se omezuje na shakedown -
krátká testovací rychlostní zkouška před samotným závodem..."

Nestačím se divit.. Vážně..? Vždyť přece je to kluk, který se v roce 2010
stal mistrem v šampionátu Intercup v kategorii Junior a v roce 2013 a 
2014 celkově vyhrál šampionát Zedart Rallysprintů, což je kratší verze
obvyklých závodů. Na Moravia Cupu se jednou umístil na druhém místě a v
zahraničí na sebe upozornil bronzovým místem v polském Krakově! Ve světě RC
Rallye autíček je nejvyšší soutěž mistrovství České republiky, mistrovství
světa zřejmě stále není. Avšak Filda má k dnešnímu dni odjetých rovných 140
závodů a naběhaných několik set kilometrů za svým autíčkem, do kterého vkládá
srdce a i svůj drahocenný čas. 

Čekala jsem, že se tímto sportem baví kluci od raného věku do nějakých
dvaceti let. Ale omyl! Dozvídám se, že čím starší závodníci jsou, tím více
zapálení bývají. I čtyřicetiletí a starší muži u toho tráví hodiny. Skládají po
večerech autíčka a trénují. Překvapuje mě to, protože tohle by mě jako dívku nikdy
ani ve snu nenapadlo. 

Věřili byste, že v zahraničí se tímhle dá i živit? Ano dá! Není to
samozřejmě běžné zaměstnání, jako třeba učitel nebo právník, ale zaměstnání to
je. Pro pár vyvolených. V ČR zatím nic takového neexistuje, ale v zahraničí je
několik továrních testovacích jezdců, kteří mají za úkol každé autíčko
prověřit. Není nejspíš nic lepšího, než práce, která chlapa baví! 

No a za jaký tým se dá jezdit? V Česku je nejznámější a nejvíce propagovaným
týmem SAMOHÝL MOTOR ZLÍN.  Ano je to tak, firma, která prodává krásná auta
značky Škoda, zaštiťuje kluky, kteří jsou milovníci aut, i když jen těch
zmenšených a bez benzínu. Podívejte se na jejich profil na facebook. Do tohoto
týmu se můžete nejlépe propracovat, když máte dobré výsledky a jste pečliví,
pečlivost je velice důležitá, sděluje mi Filip s přátelským a milým úsměvem. Je
vidět, že tento tým má opravdu rád, usmívá se a mluví hezky i o svých
spolupracovnících a konkurentech. Spolu s ním jezdí v týmu Tomáš Lysák  a
Jan Viktora, který se letos účastnil i závodů na Kanárských ostrovech ! 

Samohýl Motor Zlín klukům poskytuje finanční podporu, teamové oblečení a
náležitě se o ně stará. Jak by taky ne, když vyhrávají, co můžou! 

No a shrnutí? Nikdy bych zkrátka nevěřila, že v této zálibě, kde jsem dřív
nacházela jen nezajímavé pobíhání kluků za autíčkem najdu snad zajímavost, na
kterou se ráda zajdu podívat a kluky podpořit! 

Zuzana Janošová, 4.C


Protože jsme stále ještě byli zvědaví, položili jsme Filipovi několik otázek.

Kdy se ze hry stává vášeň?

Dost brzo, po pár metrech jízdy...

Jak často je nutné trénovat?

Čím častěji, tím lépe. Závodník, který zná
svoje auto do detailů a je připraven na nástrahy tratí, je ten nejrychlejší.

Kde trénujete?

Podle závodu, na jaký chci trénovat, si
vyberu jemu podobný povrch - asfalt, hrubá/jemná šotolina, parkety, beton... V
okolí Zlína je několik celoročně udržovaných tratí.

S kým...?

Někdy sám, někdy s kamarády konkurenty,
ale většinou s kolegy z teamu Samohýl Motor.

Kolik stojí jedno takové autíčko?

Nejlevnější varianta RC auta, se kterým se
dá postavit na start závodu, stojí kolem 5000 Kč. Moc rychle ale nejede. Pokud
chce být člověk konkurenceschopný a umísťovat se do první desítky výsledkové
listiny, pod 15 000 Kč se nevejde. Ti nejrychlejší mají RC auta a příslušenství
i za dvojnásobek. Rychlost takových aut se pak pohybuje i kolem 100 km/h.

Které se ti líbí nejvíc?

Za Team Samohýl Motor jezdím už 5 let a
každý rok dostávám novou Škodu Fabii S2000. Je to moc pěkné auto. Jiné bych si
asi momentálně nevybral. Podvozek používám Xray T2 007 s vlastními úpravami.
Podle mě to byla dobrá volba.

Kolik jich doma máš?

Za těch 9 let se mi doma nahromadilo mnoho
karoserií (2x Subaru Imreza WRC, Ford Focus WRC, ,Fiat Punt Abarth, Škoda 130 RS,
Felicia KitCar, 4x Fabia) i podvozků (1x Xray, 3x Tamiya). Technika jde
 rychle kupředu a je třeba ji obměňovat.

Jezdíš s vlastním autem, nebo s půjčeným?
Proč?

Podvozek jsem si pořídil sám, podvozek a
ostatní díly jsou placené sponzorem.

Kde se dá sehnat?

Ve specializovaných obchodech nebo na
internetu.

Chtěl by ses živit tímto způsobem?

V našich končinách se tím živit nedá, v
jiných zemích ale továrny na RC auta mají své testovací jezdce a ti jsou za to
placeni.

Která vášeň je nákladnější- hudba, nebo
auta?

To se nedá říct jednoznačně - záleží na
člověku, jak se čemu chce věnovat. Jestli to bere jako hobby nebo chce být
nejlepší. Tomu odpovídají vynaložené finance. Pro mě je dražší hudba, jelikož
náklady na závodění mi z velké většiny pokryje Samohýl Motor.

Souvisí nějak auta s předměty, které
studuješ na naší škole?

Moc ne, na RC auta potřebuji spíše
manuální zručnost a cit pro techniku. Předměty jako ekonomika, marketing a
management se dají použít spíš jen pro chod samotného Teamu Samohýl.

Děkujeme za rozhovor. Přejeme hodně štěstí a spoustu vítězství a radosti s auty. A samozřejmě hodně trpělivosti při přípravě k maturitě, šťastnou ruku při výběru otázek.

Ptala se: ji

Obrázky nám laskavě poskytl Filip Vítů.