Létání

24.03.2017 08:39

Lukáš Maurer je student čtvrtého ročníku.

1. Lukáši, my jsme se o tobě dozvěděli, že máš velice zajímavý koníček.

  :-)

2. Jak ses dostal k létání?

 

Neřekl bych, že jsem se k létání nějak dostal. Odmala mě letadla zajímala a byl jsem přesvědčen, že létání je to, čemu se chci věnovat po zbytek svého života. Myslím si, že to člověk musí mít v sobě a musí se s touhle vášní narodit. 

 

3. Pamatuješ si na svůj první model a můžeš ho popsat? Jsi členem nějakého modelářského kroužku?

 

 Svůj první model jsem dostal jako dárek K Vánocům, když jsem byl na základní škole, ale kvůli nedostatkům znalostí jsem model na druhý den rozbil. To mě přimělo k tomu, abych se o modelaření začal více zajímat, a ve svých deseti letech jsem s pomocí svých rodičů kontaktoval známého, který mě s modely naučil létat. 

 

 

Foto: Lukáš Maurer

Fotka byla pořízena poblíž Holešova před tvořící se bouřkou, výška 1350 m nad zemí.

 

 

4. Kdy se ti podařilo poprvé vzlétnout?

Celé dětství jsem zasvětil modelaření a ve svých patnácti letech jsem se rozhodl, že zkusím létat s opravdovými letadly. Přihlásil jsem se do kurzu a již za tři měsíce jsem dostal průkaz pilota kluzáků.

Sám v letadle jsem vzlétl ve svých šestnácti letech, jen já a letadlo. Abych mohl do letadla sám usednout, musel jsem projít výcvikem s instruktorem, který mě naučil letadlo ovládat, podobně jako když člověk projde kurzem autoškoly. Nejdůležitější z celého výcviku je vybírání neobvyklých poloh, jako je vývrtka nebo pád, a také nefunkčnost některého z řídicích prvků. Pilot musí být připraven na všechno a neustále předpovídat, co by mohlo přijít.

5. Na jakém stroji létáš? Jak daleko? A v minulosti?

Létám na stroji L-23 Super Blaník, což je větroň vyrobený v LET Kunovice. Aby větroň mohl vůbec vzlétnout, musí být vytažen na laně za motorovým letounem. Seskupení tvoří tzv. aerovlek. Pilot větroně se ve vleku musí vyvarovat hrubších zásahů do řízení a držet letoun před sebou v úrovni horizontu, aby minimalizoval síly, které na vlečný letoun působí. Velmi hrubý zásah v malé výšce může způsobit tzv. vyvěšení, kdy kluzák táhne ocas vlečné vzhůru a může následovat pád vlečné. Také jsem přeškolený na větroň VSO-10 který je v porovnání s Blaníkem více citlivý a náchylný na jemnější pilotáž. Při startu s tímto větroň musí být člověk velice obezřetný jelikož je na křidélka méně citlivý a musí si dávat pozor, aby nedošlo ke kontaktu křídla se zemí.

6. Kde trénuješ?

Létám na svém domovském letišti v Kroměříží, které má poměrné krátkou dráhu vyhovující pro sportovní létání. Je to útulné letiště plné lidí, kteří sdílení stejné zájmy. Dráha má přibližně 600m. Dráhy se značí podle magnetického směru. V Kroměříži máme dráhu 02, která směřuje severovýchodně a v protisměru dráhu 20. Dráhy se značí podle magnetického severu, aby si pilot vždy podle kompasu mohl zkontrolovat směr dráhy. Číslo dráhy se po několika letech obměňuje, jelikož se magnetický sever vůči zeměpisnému posunuje.

 

7. Co je na tom nejlepší? 

Nejlepší je ten pocit svobody, který člověk při letu má. Jelikož létám s větroni, tak člověk slyší kolem sebe jen proudění vzduchu kolem letadla. Člověk je v soužití s přírodou, jelikož větroň nemá motor, tak musí využívat stoupavých proudů, které vznikají díky nerovnoměrnému ohřívání zemského povrchu sluncem. 

Foto: web

 

8. Máš někdy strach a co bys poradil lidem, kteří se bojí létání?

Člověk musí mít k létání velký respekt, jelikož každá sebemenší chyba může skončit fatálně. Když se vám porouchá auto, zastavíte u krajnice. Letadlo bohužel tuhle možnost nemá, a tak musíte k létání přistupovat zodpovědně.

Obrázek: web

 

9. Kdo může dělat pilotní zkoušky a v jakém věku? 

Letecký výcvik může začít každý fyzicky a psychicky schopný jedinec nadšený pro létání. Výcvik pro získání licence pilota kluzáku může člověk začít ve 14 letech a licenci obdržet v 15 letech. Výcvik pro získání licence PPL (soukromý pilot) může začít v 16 letech a licenci získat v 17 letech. Česká republika vždy patřila mezi průkopníky letectví a u leteckých škol je to podobně. Letecké školy disponují zkušenými instruktory a piloty, kteří vždy rádi poradí. U nás v Kroměříži létá spousta zkoušených pilotů od vojenských pilotů přes zkušené zalétávací tovární piloty až k bývalým dopravním pilotům.

 

10. Co plánuješ do budoucna? 

:-)

Děkujeme za rozhovor!